woensdag 8 september 2010

Enige opluchting

Ik was, voor mijn doen , tamelijk vroeg naar bed gegaan. Ik had even geen zin meer om na te denken. Voor alle zekerheid had ik een fikse whisky genomen. Dat helpt meestal. Deze keer ook, maar om een uur of twaalf werd ik weer wakker en ik weet dat het dan meestal een aardige tijd duurt voor ik weer in slaap val. Ik ging het bed uit, schonk nog een whisky in en zette mijn pc aan. Er was een mailtje van BB.

Hoi Arend-Jan,

Bedankt voor de waarschuwing. Gelukkig heb ik het te druk gehad om al iets aan naspeuringen te doen. Ook nog bedankt, een beetje laat, voor de manier waarop je me beschreven hebt in een eerder blog. Het klopt natuurlijk dat ik er reuze leuk uitzie, maar in die beschrijving zou mijn moeder me niet herkennen. We wisten natuurlijk dat dit zou kunnen gebeuren, maar ik heb ook bedacht, dat iedere grapjas zo'n mailtje zou kunnen sturen: "Ik ga die Arend-Jan eens lekker op stang jagen." Het ligt ook wel erg voor de hand om te doen alsof Hans niet gewoon een ongeluk gehad heeft. We hebben met een stel geldwolven te maken, maar dat hoeft niet meteen een stel kille moordenaars te zijn.

Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik zou het jammer vinden om het bijltje er nu maar meteen bij neer te gooien. Ik zie het zo: als dat netwerk inderdaad weet dat 'iemand' (twee iemanden intussen) 'iets' weet, zullen ze voorzichtiger worden, meer maatregelen nemen om niet ontdekt te worden. Meer handelingen betekent: meer kansen op fouten. Begrijp je wat ik bedoel? Het is misschien maar een heel klein beetje, maar als jij gewoon doorgaat met je blog, houdt dat toch enige druk op de ketel. We moeten nog eens goed overleggen hoe we deze zaak verder gaan aanpakken. Alleen e-mailen is een beetje een mijl op zeven. Zullen we elkaar zaterdag weer ergens ontmoeten, zo'n beetje dezelfde tijd als afgelopen zaterdag? Ik stel voor ... in ... Dat lijkt ook een beetje een mijl op zeven, maar ik wil liever niet de kans lopen, dat we samen gezien worden in de stad. Die kans is klein, maar toch. Met het openbaar vervoer (kunnen we ook wat drinken) is het een reisje van niks. Laat me even weten of het schikt.

Dag,

BB


Ik heb haar meteen teruggemaild dat het uiteraard schikte. Ik zat me ook te verbazen. BB denkt niet alleen mee, ze denkt nog wat verder door dan ik. Het is inderdaad slimmer om elkaar niet in de stad te ontmoeten. Op 9292ov heb ik het even nagekeken en ik ben niet langer dan drie kwartier onderweg naar dat eetcafé in ...

Tot zaterdag ga ik wel verder nadenken, maar ik heb er een iets lichter gevoel bij. Na dat mailtje van NN leek het me allemaal wat uitzichtloos, onbegonnen werk. Het blijft natuurlijk een hele kluif en er is geen enkele garantie dat we iets bereiken, maar we proberen het in ieder geval. En eerlijk gezegd maakt de gedachte dat ik BB weer ontmoet me ook wel wat vrolijker.

Bij de tv noemen ze het geloof ik een 'bruggetje': een min of meer logische overgang naar een ander onderwerp: ik had nog een mailtje, maar daar werd ik niet mistroostig van. Het kwam van Anneke.

Dag AJ,

De rust is weer weergekeerd, alle schoolvakanties zijn voorbij dus ik heb de praktijk een weekje in de handen van een bekwaam waarnemer gegeven. Even wat tijd voor mezelf na een hectische zomer.
Ik dacht even bij te gaan lezen op je blog, schonk mezelf een glas witte wijn in en ging er lekker voor zitten. Je kunt begrijpen ben ik me wezenloos geschrokken? De wijn zat zo ongeveer tegen mijn beeldschermpje.
Iets subtiel ondernemen is nooit je grootste deugd geweest, maar briefjes op het toilet plakken? Jeetje... Ben je nou echt zo naief dat je dacht dat zoiets ook niet de aandacht zou kunnen trekken van 'de tegenpartij'?
En hoe nu verder? Ga je ermee door?
And now for something completely different: vertel? BB? Aagje als ik ben. Hoe is de vrouw die mijn opvolgster gaat worden? Haha!
Pas je een beetje op jezelf AJ? Alsjeblieft?

Hoor graag van je.

XA.


Ik ga hier niet mijn hele antwoord weergeven. Anneke kan ik nog dingen vertellen die wat té persoonlijk zijn voor dit blog. Ik schreef bijvoorbeeld dat uit wat ik hierboven schreef het wel duidelijk zal zijn dat ik bewust het risico heb genomen dat ook 'de verkeerde kant' mijn blog zou gaan lezen en dat wellicht ook gedaan heeft. En Anneke zou Anneke niet zijn, als ze niet als een bok op de haverkist sprong. Ik heb het natuurlijk over wat ze schrijft over haar "opvolgster". Ik heb iets geschreven over 'korte bochtjes'. Ik ga nu met een toch iets lichter gemoed weer proberen de slaap te vatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten