donderdag 26 augustus 2010

Wachtwoorden

Dinsdag ben ik weer gewoon aan het werk gegaan. Maandag ben ik wel de meeste tijd met het werk bezig geweest, maar vanuit een andere invalshoek. Ik heb bijvoorbeeld dat schema van Hans nog eens zitten bekijken. Dat was bepaald niet de eerste keer. Hans heeft daarin A en B, de enige twee bij wie ik een gezicht en een functie heb, een plaats gegeven. A was B destijds aan het 'rekruteren'. Was dat zijn eigen idee, met toestemming van X, of was het een opdracht van X? Het kan ook nog zijn dat A in feite X is. Hans had helaas niet de tijd gehad om veel verder te komen.

Hans had me in een e-mail wel verteld hoe je er achter zou kunnen komen wie met wie contact had: de agenda's. Iedereen met een functie van enig belang moet in een digitale agenda noteren wanneer hij niet op zijn werkplek is i.v.m. vergaderingen binnens- of buitenshuis, doktersbezoek of een vrije dag. Wanneer je telefoon niet opgenomen wordt en automatisch wordt doorgeschakeld naar een secretariaat, kan dat vertellen wanneer je weer beschikbaar bent. Probleem is wel dat na het inloggen op het intranet een gewone werknemer als ik toegang heeft tot maar één agenda. Ik kan niet in andere agenda's kijken. Je moet inloggen met een gebruikersnaam, gewoon (een deel) van je achternaam, en een wachtwoord. Dat wachtwoord wordt een paar keer per jaar gewijzigd. De enige die alle wachtwoorden kent is de netbeheerder, die tegelijkertijd als interne helpdesk functioneert. En je begrijpt het al: elk bedrijfsonderdeel heeft zijn eigen intranet en zijn eigen netbeheerder. Die personen hadden die functies niet gekregen omdat ze bekend stonden om hun loslippigheid. De netbeheerder van mijn bedrijf heb ik twee keer kort gesproken toen ik een klein computerprobleempje had. Ik ken hem niet zo goed dat ik op hem toe kan stappen met de vraag of hij me misschien de wachtwoorden wil leveren.

Het zal degene die mijn blogs tot nu toe gelezen heeft wel duidelijk zijn: ik schoot nauwelijks iets op. Ik heb daarom een drastische stap genomen. Ik heb wat van die zelfklevende etiketten gekocht en daarop (thuis uiteraard) de websitenaam van dit blog geprint: http://klokkenluiden.blogspot.com/. Gisteren en vandaag heb ik op de binnenkant van de deuren van de diverse toiletten die het gebouw rijk is, zo'n etiket geplakt. Daaronder heb ik mijn gmailadres gezet. Nu maar afwachten of er iemand reageert. Ik ga de komende dagen in een internetcafé kijken of er op dat adres mail binnenkomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten